Hva er nytt med mobilitetspakken fra EU?

Vilkår for sjåførene i godstransport

EU har innført mobilitetspakken, som inneholder omfattende endringer for yrkessjåfører og transportnæringen.

Endringer i kjøre- og hviletidsbestemmelser

Mobilitetspakken introduserer blant annet nye regler for kjøre- og hviletid, endringer i løyvebestemmelsene og krav om oppgradering til smart fartsskriver versjon 2. Dette betyr at hverken digitale eller analoge skrivere lenger er tillatt ved internasjonal transport – kun smartskriver versjon 2 oppfyller kravene.

Varebiler mellom 2 500 kg og 3 500 kg blir løyvepliktige

En annen stor endring er at varebiler med en totalvekt mellom 2 500 kg og 3 500 kg som driver internasjonal godstransport nå må ha løyve og følge kjøre- og hviletidsbestemmelser. Dette gjelder kun varebiler som brukes til godstransport mot betaling.

Ifølge Statens vegvesen finnes det ca. 23 000 slike varebiler i Norge, og endringen vil ha betydelige konsekvenser for mange sjåfører og bedrifter.

Les om den på vegvesen.no


Del gjerne innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Se flere innlegg

Tungtrafikkfelt på E-18 mot Oslo!

Tungtrafikkfelt
Kjørefelt for motorvogn med tillatt totalvekt høyere enn angitt. Skiltet angir at kjørefelt for tungtrafikk begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om tungtrafikkfelt gjelder. Skiltet gjelder fram til skilt 507 «Slutt på tungtrafikkfelt» eller til første vegkryss. Skiltet oppheves også av vegvisningsskilt som angir annen bruk av feltet.

Les mer »