Denne artikkelen er laget av BilBedre AS som jobber for tryggere og mer bærekraftig tungtransport.
Flere veimyndigheter trapper nå ned på saltingen av norske vinterveier. Målet er å redusere miljøbelastningen – uten at trafikksikkerheten svekkes. For tungbilførere betyr det nye utfordringer på vinterføre – og behov for enda mer planlegging og erfaring bak rattet.
Mindre salt – mer ansvar
Statens vegvesen og fylkeskommunene ønsker å bruke mindre salt der det er mulig. Det betyr ikke at veiene skal bli glatte og utrygge, men at man skal bruke mer sand, brøyting og bedre overvåking av vær og føre.
På hovedfartsårer og viktige transportkorridorer skal sikkerheten fortsatt være høy, men på sekundærveier kan det bli mer variert føre.
«Vi som kjører tungt merker raskt forskjell når det er mindre salt. Det blir mer is i kryss og bakker, og du må virkelig kjenne bilen og planlegge kjøringen godt,»
sier lastebilsjåfør Per Arnesen, med over 20 års erfaring på vinterveier.
Trafikksikkerheten skal fortsatt stå i sentrum
Vegmyndighetene understreker at tiltakene skal være trygge:
«Sikkerheten skal aldri ofres. Vi ønsker å bruke salt smartere, ikke mindre bare for å spare penger eller miljø,»
sier en representant fra Statens vegvesen.
Nye teknologier for værvarsling og sensorer i veibanen skal bidra til mer presis vinterdrift – slik at saltet brukes der det virkelig trengs.
Råd til yrkessjåfører
Selv om hovedveiene skal holdes godt framkommelige, betyr mindre salting at sjåførene må være ekstra bevisste på føre og kjøremønster.
Erfarne sjåfører anbefaler:
- Planlegg ruta. Sjekk værmelding og føreforhold før du kjører.
- Ha godt utstyr. Kjettinger, riktige vinterdekk og nok spylevæske er en selvfølge.
- Kjør mykt. Unngå brå gasspådrag og hard bremsing.
- Hold avstand. På mindre saltede veier kan bremselengden bli betydelig lengre.
- Rapportér forhold. Meld fra til driftssentralen, kollegaer eller via digitale kanaler dersom du oppdager farlige partier.
«Vi må være litt mer ‘føre var’ når det blir mindre salt. Det handler ikke bare om sikkerhet for oss, men for alle som deler veien,»
sier sjåfør Lene Bjørnsen, som kjører fast mellom Oslo og Trondheim.
En felles innsats for miljø og sikkerhet
Målet med endringen er å kombinere miljøhensyn med trafikksikkerhet – ikke å sette dem opp mot hverandre. Mindre salt betyr mindre korrosjon, renere grunnvann og mindre skade på veikanter og natur.
For tungtransporten handler det om å tilpasse seg og bruke erfaringen til å opprettholde sikker drift, selv under mer varierende vinterforhold.
«Vi som kjører tungt har alltid måttet takle vær og føre. Så lenge vi får god informasjon og gjør jobben skikkelig, går dette fint,»
sier Arnesen.
Hold deg oppdatert
BlirBedre AS oppfordrer alle yrkessjåfører til å følge med på vær- og føremeldinger, og å melde fra om glatte eller vanskelige partier.
Du kan lese mer om vinterdrift og trafikksikkerhet på vegvesen.no
Sammen kan vi sørge for trygge, effektive og miljøvennlige vinterveier – for både tungtransporten og alle andre trafikanter.